De Noorse maker van de Th!nk City kreeg uit handen van Minister Eurlings van
Verkeer en Waterstaat het certificaat voor de eerste, Europese type
goedkeuring van een elektrische auto. Dat betekent dat het autootje voldoet
aan alle regels die in heel Europa gelden voor auto’s. Een belangrijke stap,
daar is iedereen het over eens.
Kwalitatief goed
"Het feit dat deze auto door alle tests komt en nu op de markt is,
betekent dat hij kwalitatief mee kan met de andere auto’s die rijden",
zegt Daan de Cloe van Automotive Technology Centre, het innovatieve
kennisinstituut van de autobranche. "De levensduur en de kwaliteit is
goed, anders zou de fabrikant de wagen nooit op de markt brengen. Hij kijkt
wel uit."
De Stichting Natuur en Milieu presenteerde het tijdens de afgelopen AutoRAI
een plan om in 2020 één
miljoen elektrische auto’s in Nederland te laten rijden. De overheid
omarmde het initiatief enthousiast, net zoals ook de hybrides op een warme
ontvangst mochten rekenen bij hun introductie. De netwerkbeheerders hebben
afgesproken om de komende jaren 10
duizend oplaadzuilen te plaatsen voor elektrische auto’s. Kortom, de
elektrische auto is hot.
Einde van hybride hype
Maar bevolken de nieuwe auto’s ook daadwerkelijk de Nederlandse wegen? In de
Verenigde Staten is de eerste Prius-hype alweer voorbij. "De
verkoopcijfers van de Prius dalen met de olieprijs", zei Kim
McCullough, hoofd marketing en communicatie Toyota, in de
Wall Street Journal. De Prius moet aan de andere kant van de Atlantische
Oceaan bovendien opboksen tegen de nieuwe Honda Insight. Ook een hybride,
maar wel 5 duizend euro goedkoper. Elektrische wagens rijden er nauwelijks.
Elektrische auto’s in Nederland
Ook in Nederland is het zoeken naar elektrische wagens. De SRV man reed er
vroeger mee, golfkarretjes rijden op elektriciteit en misschien is er een
rijke milieuliefhebber die zich het luxemodel onder de elektrische auto’s
kan veroorloven: de Tesla
Roadster. Maar verder zijn er ook in Nederland maar bar weinig échte
elektrische auto’s.
Ook hybrides zetten geen zoden aan de dijk. Toyota verkocht in 2008 6.500
Priussen en Honda verkocht 6.059 Civics, blijkt uit cijfers van de Bovag. In
totaal werden er bijna 500 duizend auto's verkocht. Kortom, op straat is
elektrisch nog niet duidelijk aanwezig.
Koopt consument wel elektrisch?
Het aanbod komt volgend decennium. Vrijwel elk automerk komt tussen 2010 en
2015 met een hybride, dan wel geheel elektrische wagen. De Amerikaanse Chevy
Volt staat al in de startblokken, Mitsubishi heeft de i MiEV en Volkswagen
gaat samen met Toshiba een elektrische auto ontwikkelen. Bovendien betreden
ook allerlei onbekende merken de markt: zo is er de al genoemde Th!nk
City uit Noorwegen, de Aptera uit de Verenigde Staten of de Optimal Energy
Joule uit Zuid-Afrika.
Maar gaat de automobilist die auto's ook kopen? "Er moeten nog een aantal
dingen veranderen voor de elektrische auto het hart van de consument zal
veroveren", zegt Annelies Tichelaar, woordvoerder van de ANWB.
Kwaliteit elektrische auto beter
Allereerst moet de kwaliteit van de auto verbeteren. De actieradius is nu
vaak maximaal 250 kilometer. Dat is voor woon-werkverkeer prima, maar niet
om in het weekend van Maastricht naar Utrecht te rijden. Bovendien hangt de
actieradius samen met de rijstijl: veel remmen doet de accu sneller leeg
raken en ook het rijden van de maximum snelheid bekort de rijtijd. De Th!nk
City heeft een actieradius van ongeveer 180 kilometer.
Voorstanders van elektrisch rijden wijzen erop dat 80 procent van de ritjes 50
kilometer of korter is. Dat kan een elektrische auto prima aan. Bovendien
hebben veel gezinnen twee auto's. Daarvan zou dan één voor ver weg, en één
voor ritten dichtbij kunnen zijn. Maar het idee om na 150 kilometer in
stilte door Nederland te hebben gezoefd, plotseling stil te staan op de dijk
ver weg van stopcontacten, schrikt veel kopers nu nog af.
Landelijke dekking oplaadpunten
De infrastructuur is het tweede punt van verbetering dat de ANWB noemt. De
netwerkbeheerders hebben afgesproken dat er 10 duizend oplaadpunten komen in
Nederland. Maar die zijn er nog niet. De auto kan thuis worden opgeladen (de
Th!nk City wordt geleverd met stekker), maar dat duurt wel een tijdje, rond
de tien uur. Er wordt gewerkt aan snellaadpunten, maar ook die zijn nog niet
beschikbaar voor de consument.
Tenslotte, het derde en laatste probleem: de mond tot mond reclame. Volgens de
ANWB gaan mensen pas auto's kopen, als ze van anderen goede ervaringen
horen. En aangezien nog niemand in een zogenoemde e-car rijdt, kan niemand
er dus ook over vertellen.
Kip en ei discussie
De Cloe van ATC, zucht bij het horen van de bezwaren. "Het is de kip-ei
discussie. Als niemand elektrisch gaat rijden, ontwikkelen producenten ook
geen betere auto's. Je hebt altijd voorlopers nodig." Ook de mobiele
telefoon heeft zo'n ontwikkeling gekend, van een beperkt aantal Greenpoints
langs de snelweg tot wereldwijd bereik. Hij is ervan overtuigd dat de
elektrische auto het nu echt gaat maken. "Het is voor veel mensen een
goed alternatief."
Toch zullen de meeste mensen nog even afwachten - weer, net als bij de mobiele
telefoon. En dat is maar goed ook, zegt Patrick Doornbos, directeur van
importeur Elmonet en aanjager van de Th!nk City in Nederland. "De
fabriek zou een vraag naar duizenden auto's niet eens aankunnen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl